بوئینگ 737 مکس پرواز تجاری خود را از ماه مه 2017 آغاز کرد ، اما پس از دو سانحه در مدت پنج ماه بیش از یک سال و نیم در آن مستقر شد. در تاریخ 29 اکتبر 2018 ، پرواز 610 هواپیمای Lion Air از جاکارتا انجام شد. او به سرعت مشکلات ارتفاع را تجربه کرد ، به یک شیرجه غیرقابل کنترل وارد شد و حدود 13 دقیقه پس از پرواز به دریای جاوا سقوط کرد. سپس ، در تاریخ 10 مارس 2019 ، پرواز 302 خطوط هوایی اتیوپی از نایروبی دچار مشکلات مشابه شد و حدود شش دقیقه پس از ترک باند در صحرا سقوط کرد.
در مجموع 346 نفر جان خود را از دست دادند. پس از سقوط دوم ، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) تصمیم گرفت زمین همه هواپیماهای 737 ماکس را که در آن زمان حدود 350 فروند تحویل داده شد ، به دلیل بررسی علل تصادفات ، زمین گیر کند.
اکنون ، 20 ماه بعد ، FAA اعلام کرد که این دستور را لغو کرده و مراحل بازگشت هواپیما به خدمات تجاری را تعیین کرده است. برزیل سریعاً واکنش نشان داد و 737 مکس را تأیید کرد. پس چه اشتباهی رخ داده است – و آیا می توانیم از رفع آن اطمینان حاصل کنیم؟
دلایل هر دو سقوط پیچیده است ، اما عمدتا مربوط به سیستم افزایش قدرت مانور 737 (MCAS) است که در 737 Max برای کنترل تغییرات رفتاری ایجاد شده توسط هواپیما با موتورهای بسیار بزرگتر از نمونه های قبلی خود در 737 Max معرفی شد.
نکات مهمی در مورد MCAS وجود دارد که باید هنگام بررسی “تنظیمات” آنها را در نظر بگیریم. MCAS با “فشار دادن” بینی به پایین از توقف (از دست دادن ناگهانی بالابر به دلیل زاویه بال) جلوگیری کرد. Stop با زاویه حسگر حمله (AoA) نشان داده می شود – 737 Max به دو مجهز است ، اما MCAS فقط از یک استفاده می کند. در صورت خرابی این سنسور AoA ، می توان MCAS را در صورت عدم نیاز فعال کرد و بینی را بی جهت به پایین فشار داد. این طراحی به معنای عدم تغییر خودکار سنسور دیگر AoA بود و MCAS با مقادیر اشتباه سنسور به کار خود ادامه داد. این اتفاق در هر دو تصادف رخ داده است.
طراحی MCAS به این معنی بود که اگر تشخیص دهد خطر خرابی وجود دارد ، به طور مکرر فعال می شود. این بدان معنا بود که دماغ به طور مداوم تحت فشار قرار می گیرد ، که این امر باعث می شود خلبانان نتوانند ارتفاع یا صعود را حفظ کنند. جایگزینی سیستم نیز دشوار بود. در هر دو مورد ، خدمه پرواز موفق به لغو MCAS نشدند ، اگرچه سایر خدمه در شرایط مشابه توانستند این کار را با موفقیت انجام دهند و این باعث هر دو تصادف شد.
اصلاحات
آیا این موارد رفع شده است؟ FAA خلاصه ای گسترده درباره تصمیم خود منتشر کرده است. نرم افزار MCAS اصلاح شده است و اکنون از هر دو حسگر AoA استفاده می کند ، نه از یک حسگر. علاوه بر این ، MCAS اکنون فقط یک بار فعال می شود ، نه به طور مکرر ، زمانی که رکود احتمالی توسط هر دو سنسور AoA سیگنال می شود. خلبانان مجهز به “اختلاف نظر AoA” هستند ، که نشان می دهد ممکن است MCAS اشتباه فعال شده باشد. این هشدار در طول دو تصادف تجهیزات استاندارد نبوده است – باید توسط ایرلاین ها به عنوان گزینه خریداری شود.
نکته مهم ، خلبانان اکنون در زمینه فعالیت MCAS و مدیریت مشکلات آن آموزش خواهند دید. خلبانان ادعا کردند که حتی در ابتدا به آنها گفته نشده است که MCAS وجود دارد. این آموزش باید توسط FAA تأیید شود.
خوب اشکالی نداره؟ شاید. از آنجا که حوادث 737 Max ، بوئینگ و FAA را تحت چنین کنترل شدیدی قرار داده است ، فعالیت های طراحی و ایمنی تا آنجا که ممکن است انجام شده و تأیید شده اند. در چنین فرایندهای پیچیده مهندسی چیزی به عنوان برتری وجود ندارد ، اما واضح است که این اقدامات بسیار فشرده است و بوئینگ چندین مشکل ایمنی غیر تصادفی بالقوه دیگر را نیز شناسایی و اصلاح کرده است.
البته ما هنوز آنجا نیستیم. بیش از 300 هواپیما که قبلا تحویل داده شده اند نیاز به اصلاح دارند و حدود 450 دستگاه ساخته شده اما تحویل نشده نیز باید توسط FAA به روز و بازرسی شوند. سپس خلبانان باید آموزش ببینند. و خطوط هوایی به مسافران نیاز دارند – اما آیا آنها آنها را می گیرند؟ این یک مسئله اعتماد است.
فرهنگ ایمنی و اعتماد
تحقیق کنگره ایالات متحده درباره فرهنگ بوئینگ و FAA و همچنین مشکل FAA در کنترل کار بوئینگ بسیار تند بود. برخی از مفسران همچنین به فقدان امنیت روانی اشاره می کنند: “اعتماد به نفس اینکه فرد بتواند بدون ترس از مجازات صحبت کند ، ایده هایی را مطرح کند ، به مشکلات اشاره کند یا خبرهای ناگواری را منتقل کند.” ما شواهدی داریم که مشکلات مهندسی برطرف شده است ، اما فرهنگ ایمنی مبهم تر است و به آرامی تغییر می کند.
چگونه بفهمیم که اعتماد دوباره جلب شده است؟ چندین شاخص احتمالی وجود دارد.
به دلیل اثرات COVID-19 ، شرکت های هواپیمایی برنامه پرواز کمتری دارند ، بنابراین ممکن است نیازی به استفاده از 737 Max نباشید. اگر آنها ترجیح دهند این کار را انجام ندهند ، با وجود کاهش هزینه های عملیاتی در مقایسه با مدل های قبلی 737 ، این امر نشانه ای خواهد بود. مطمئناً همه نگاهها به اولین هواپیمایی خواهد بود که هواپیما را به آسمان بازگرداند.
برخی از شرکت های هواپیمایی ایالات متحده گفته اند که آنها به مردم در مورد مدل پرواز هواپیما توصیه می کنند. اگر مسافران ترجیح دهند از 737 Max خودداری کنند ، در مورد اعتماد و اطمینان عمومی صحبت می کند.
در بیانیه مطبوعاتی FAA همچنین آمده است که “یک سطح بی سابقه از بررسی مشترک و مستقل مقامات هواپیمایی در سراسر جهان وجود دارد.” اما اگر مقامات بین المللی درخواست بازرسی بیشتر یا تأخیر در ورود مجدد هواپیما به حوزه های قضایی خود را داشته باشند ، این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود ، زیرا منعکس کننده نظرات همکاران حرفه ای FAA است. واکنش سریع برزیل نشانه مثبت این تعهد بین المللی است.
ما امیدواریم که چند سال اول سال روان باشد و بتوان اعتماد به نفس خود را بازیابی کرد. فقط با گذر زمان معلوم میشه.
این مقاله توسط مجوز مکالمه تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.
تمام س questionsالات و مباحث مربوط به Expert Voices را دنبال کنید – و بخشی از بحث شوید – در فیس بوک و توییتر. نظرات ابراز شده از نظر نویسنده است و لزوماً منعکس کننده نظرات ناشر نیست. این نسخه از مقاله در ابتدا در Live Science منتشر شده است.
منبع: khabar-mojo.ir