کارایی پیستون در اتومبیل همین میباشد که به تیتر یک پلاگین متحرک در سیلندر عمل کرده و قسمت پایینی محفظه احتراق را تشکیل دهد. فلز اینوار آلیاژ فولاد نیکل دار میباشد که از 36% نیکل ، 8/63% آهن ، 2/0 سئو کربن تشکیل می شود.این آلیاژ در حرارت های فراوان حساس انبساط یه خرده است و لذا از انبساط پیستون آلومینیومی پرهیز می کند. رینگ پیستون حاشیه پر رنگ نیز رینگی می باشد که سطح مماس آن حیاتی تحدب بوده و روانکاری در بین رینگ پیستون و جداره سیلندر را یکنواخت خیس انجام می­دهد. یک پیستون معمولی دارای مسافت 0.1 میلی متر (0.004 اینچ) بین خود و دیواره لوله سیلندری است، همین به اندازه عرض موی انسان است. پیستون از دو جنس آلیاژ آلومینیوم و یا آلیاژ چدن ساخته میگردند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. کاربرد مدل آلومینیومی این قطعه، آن قدر گسترده شده هست که در موتورهای دیزلی نیز به کارگیری می شوند؛ اما در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، نوع هایی که از فرآورده چدن هستند، همچنان کاربرد خود را نگهداری کرده اند. همین قطعه از آلومینیوم یا چدن ساخته می شود. به دلیل همین نیروهای جانبی ، پیستون نیاز به سطح ها صاف داراست تا به دیواره سیلندر برسد و پیستون را عمودی نگه دارد. به طور همزمان دارای حرکت خطی و رو به بالا و تحت پیستون، این حرکت عمودی به بالای میله اتصال نیز وارد می شود. پیستون نیکی فقط در معرض نیروهای عمودی در هنگام احتراق قرار می گیرد ، بلکه نیروهای جانبی ناشی از تغییر‌و تحول مداوم زاویه میله اتصال هم در آن مفید است. این فشار بیرونی از خواص فنری حلقه ها ناشی می شود ، البته در زمان احتراق حیاتی فشار گاز پشت رینگ ها که آنان را محکم خیس به دیواره سیلندر فشار می دهد ، تکمیل می شود. قسمت بالای میله اتصال که به پیستون محکم شده است ، انتهای ریز نامیده می شود. نصیب پایینی میله را درپوش میله می نامند و با میخ یا پیچ به خود میله محکم می شود. این قسمت تراز بالایی پیستون است معمولا دایرهای شکل می باشد و نیروی تولید شده به وسیله سوخت مستقیما روی آن وارد می شود سر بعضی از پیستونها خصوصا پیستونهای موتورهای دوزمانه و موتورهای دیزلی فرمدار ساخته میشود. این دستور سبب ساز می شود، پیستون بیش از حد حرکت نماید و باعث ضربه زدن به دیواره سیلندر شده و ساخت سر و صدا نماید که به عنوان ضربه پیستون شناخته می مرکز فروش پیستون در تبریز نمایندگی فروش پیستون تبریز در تهران شود. نیروهای بزرگی در حین تغییر‌و تحول جهت پیستون در حرکت بالا و ذیل ایجاد می شوند. میله اتصال جهت سیلندر که همین نیرو روی آن کار می کند به تیتر طرف رانش شناخته می شود و نیز پیستون و نیز دیواره سیلندر در همین حیطه دچار سایش بیشتری می شوند. غالبا روی دامنهی پیستون در بالا و زیر سوراخهای ریزی هم جهت نفوذ روغن به داخل پیستون تعبیه میشود. همین پیستونها عمدتا در اتومبیلهای سواری و سبک به کار گیری میگردد. از طرف دیگر در بعضی از موتورهای سنگین از پیستونهای آلیاژ آلومینیومی به حیث داشتن خواص رسانش گرمایی مناسب این ماده استعمال میشود به‌این ترتیب که به کارگیری از آن ، کنترل خوب تر حرارت محفظه احتراق را آماده آورده و به این ترتیب منجر در دست گرفتن بهتر احتراق میگردد. جنس بکار رفته در تولید اشکال پیستون اتومبیل سبب کارایی خوبتر و کارایی زیاد موثری در آن خواهد شد؛ زیرا این قطعه در دمای متعددی قرار گرفته و در موقعیت سختی به کار خویش ادامه می دهد. به عامل شتاب بالا و فاصله نزدیکی که نسبتبه دیگر اجزا مجاور خود دارا هستند باید دائما روغنکاری شوند و در کنار آن در حرارت ایدهآل عمل کنند. علت رایج دیگری که برای این کار وجود دارد انبساط بیش از اندازه پیستون در محل خروج دود می باشد ولی همین حالتی اکثر در سیلندرهایی اتفاق می افتد که بر بر روی دهانه خروجی آنان پل زده شده هست . شیارها در قسمت بالایی دامنه قرار داشته و رینگها در درون آن جای میگیرند. برای محافظت همین مسافت ، پیستون بایستی دقیقاً اتومبیل کاری شود و آلیاژی که از آن ساخته شده می باشد دقیقاً معین می شود تا انبساط حرارتی را در حیث بگیرد. در اینجا برای فهم خوب تر ادامه مطالب باید نکته ای را درباره سوپاپ اتومبیل تفسیر دهیم ، در سیلندرهای یک اتومبیل ممکن است از یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی استعمال نمایند که به آن سیلندر دو سوپاپه می گویند. علاوه بر این ، بسیاری از موتورها پیستون را اهمیت استعمال از روغن اسپری شده در قسمت پایین خنک می کنند. حلقه روغني كه در قسمت زیر پیستون قرار مي گیرد,وظیفه عده آوري روغن هاي اضافي از روي مرحله بوش را دارد. همین حذف وزن را به دست کم می رساند و مرحله تماس فی مابین پیستون و دیواره سیلندر را کمتر می دهد ، بدین ترتیب اصطکاک کاهش می یابد.

ایندکسر