پژو پارس LX پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۸ اسبی TU5 جای پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ ۹۷ اسبی XU7 (که از تکنولوژی قدیمیتری بهره میبرد) را گرفته است، قدرت و بازدهی مناسب پیشرانه TU5 به وضوح تاثیر خودش را میگذارد و تیپ LX نسبت به نسخه معمولی پارس از کیفیت فنی و عملکردی بالاتری برخوردار است و علاوه بر اینکه در شتابگیریها پژو پارس LX، عملکرد قابل قبولی دارد، در سواری و حرکت هم سرحال و باطراوت احساس میشود،(پژو پارس LX) اما دنده پنج سرعته دستی BE3 و پیشرانه این خودروی محصول ایران خودرو، چندان خوب نیست، ولی، چندان بد هم نیست و در مجموع نسبت به رقبایش قابل قبول است. مشخصات فنی زانتیـا پدال، مجله … با رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور XU7 پلاس با خودروهای، پژو 405، پژو پارس و سمند، در مورد مشخصات و ویژگی های موتور XU7 پلاس گفت و گو کردیم. وقتی خودروهای روز وارد بازار ایران شدند و مردم قدرت این خودروها و آپشنهای رنگارنگ را در این خودروها دیدند، ایران خودرو تصمیم گرفت نسخهای بروزتر از پژو پارس تولید کند. گفتنی است که این شرکت در سال ۱۳۷۸ با شرکت ایران خودرو ادغام شد و سبب ایجاد گروه ایران خودرو دیزل شد.

قابل ذکر است که از سال ۱۳۷۷ به بعد سایپا با خرید ۸۰ درصد از سهام شرکت ایران کاره، ۵۱ درصد از سهام شرکت پارس خودرو و ۲/۶۳ درصد سهام شرکت زامیاد تبدیل به یک گروه خودروسازی بزرگ شد و در سال ۱۳۷۸ ادغام این شرکت با شرکت سایپا منجر به تشکیل گروه سایپا دیزل گردید. بعد از این مدت شرکت مبادرت به ساخت اتاق کمپرسور و انواع تریلی کرد و از سال ۱۳۶۷ با همیاری شرکت«ولوو» سوئد مبادرت به ساخت کامیون«ولوو» مدل F۱۲ موتور زانتیا ورزید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در تیر ماه سال ۱۳۵۸ این شرکت به مالکیت دولت در آمد و ساخت کامیون با کاهش روبه رو شد. حتا در پروژه فیس لیفت ایرانی این خودرو (زانتیا ۲) هم کسی جرئت نکرد که به طراحی عقب زانتیا دست بزند. این فشار هیدرولیکی از طریق رگلاتور تأمین فشار و به واسطه دو شیر تنظیم ارتفاع در جلو و عقب به بازوهای هیدرولیکی چرخهای جلو و عقب توزیع میگردد. از جمله امکانات این خورو می توان به چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ نقشه خوان، چراغ عقب دودی، چراغ خطر سوم بالا، آینههای جانبی برقی، سنسور ایمنی دنده عقب، سیستم هوشمند، قفل مرکزی با سوییچ کنترل، ز راه دور رادیویی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، داشبورد تریم بژ دماسنج روی داشبورد اشاره کرد.

خبری از سروصداهای اضافی در اتصالات داشبورد و رودری ها هم به گوش نمی رسد. یکی از کاربردهای مفید و البته حیاتی در زندگی ما خودروی نیروهای امنیتی به خصوص پلیس است. هفت صبح : مطمئنا همه کسانی که برای خرید خودروی شخصی بودجه ای حول و حوش 15 میلیون تومان کنار می گذارند این دو خودروی خانوادگی را در لیست انتخاب هایشان قرار می دهند. طراحی داخلی : هر دو خودرو صاحب طراحی ساده ای در داخل سالن هستند اما زانتیا با پیشینه خودرو های کلاسیک سیتروئن همگام بوده و زیبائی بیشتری در فضای داخلی نسبت به رقیب پرتوان خود هیوندا آوانته داشته و صاحب امتیاز این بخش می باشد . آوانته طراحی خیلی جذابی ندارد و در نگاه اول نامتقارن بودن چراغهای ۲ رنگ جلو (خاکستری رنگ و مشکی) با جلو پنجرهای مشکی خودرو به چشم می خورد. قیمت این محصول با توجه به کیفیت و اصالت آن، مرغوبیت و درجه یک بودن متغیر است.

بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید این شرکت با اقدام به خرید بدنه اتوبوس از شرکت ایران خودرو و موتور بنز از شرکت ایدم تبریز مبادرت به تولید اتوبوس بنز ۳۰۲ کرد. بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی دست یافت و تولید اتومبیلهایی از جمله بیوک، وانت شورولت، شورولت و نیز کادیلاک متوقف شد این شرکت مبادرت به مونتاژ و ساخت انواع اتومبیل «نیسان پاترول» در مدلهای وانت و همچنین وانت استیشن با موتور چهار و شش سیلندر کرد. این فرد در ابتدا مبادرت به وارد نمودن جیپ ویلیز نمود که یادگاری از دوران جنگ جهانی دوم به شمار میرفت. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۳۸ اخوان کارخانه شرکت بازرگانی جیپ را جهت مونتاژ این محصول در کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج ثبت نمود. با وجود معایبی که برای این خودرو گفتیم، هنوز هم افراد زیادی هستند که آن را به سایر خودروها ترجیح می دهند.