[ad_1]
طبق این ، بیش از نیمی از جهان مسیحیت ، اسلام یا یهودیت را دنبال می کنند مرکز تحقیقات پیو. همه این آیین ها توحیدی هستند و شامل پرستش خدای واحد هستند. اما به گفته محققان ، درک مدرن ما از توحید یک پدیده اخیر است – حتی جدیدتر از آیینی که توصیف می کند.
پس توحید چگونه بوجود آمد؟
پاسخ پیچیده ای است. از نظر محققان ، توحید نه با یهودیت ، نه با مسیحیت و نه با اسلام ظاهر نشده است. این یک مفهوم مدرن است. و بسته به نوع تعریف شما ، هزاران سال قبل از این ادیان بزرگ ، یا صدها سال بعد ظاهر شده است.
متصل: شیطان از کجا آمده است؟
در سطحي ، بسياري از آيين هاي باستان شرك به نظر مي رسند. خواه تماشا کنید بین النهرین یا مصر باستان، یونان یا روم ، پادشاهی آکسوم در شمال آفریقا یا اسرائیل باستان: همه این تمدن ها زمانی خدایان زیادی را می پرستیدند. اندرو دوردین ، مورخ مذهبی در دانشگاه فلوریدا گفت ، واقعیت کمی پیچیده تر است..
دوردین به لایو ساینس گفت: “وقتی به تاریخ بشر نگاه می کنید ، تفاوت بین شرک و توحید تار است.”
در فرهنگها ، پانتئونها یا گروههای مختلف خدایان خاص یک دین خاص ، غالباً همانطور که مسیحیان تثلیث مقدس – پدر ، پسر و روح مقدس – را به عنوان مظاهر مختلف خدا عبادت می کنند ، به عنوان بیان همان ذات الهی نوشته می شود. به عنوان مثال ، در هزاره دوم پیش از میلاد ، شعر حماسی بین النهرین باستان Enuma Elish خدای اصلی Marduk را با 50 نام صدا می زند: نام خدایان تابع او. نتیجه گیری این است که این خدایان فرومایه واقعاً مظاهر یک خدا بودند: مردوک ، جان آسمان را در کتاب می نویسد “ادیان جهان باستان: راهنما“(مطبوعات بلکناپ از انتشارات دانشگاه هاروارد ، 2004).
این مفهوم وحدت الهی منحصر به بین النهرین نبود؛ همین مفهوم در یونان باستان ، مصر و روم وجود داشته است. آسمان نوشت: در روم باستان حدود قرن سوم قبل از میلاد ، گروهی فلسفی به نام رواقیان ادعا كردند كه تنها یك خدا وجود دارد كه نامهای او فقط از نظر نقش او در آسمان و زمین متفاوت است. آسمان می نویسد ، افزایش ارتباط بین تمدن ها ممکن است باعث ایجاد ایمان در وحدت الهی شود. مردم بین خدایان خود و جوامع دیگر ارتباط برقرار می کردند. آنها شروع به دیدن خدایان و پانتئون های مختلف نه در تقابل با یکدیگر ، بلکه به عنوان بیان یک مفهوم کردند. برخی از محققان ایده وحدت الهی را با توحید مقایسه می کنند. آسمان آن را “توحید تکاملی” می نامد؛ دردین آن را “توحید فلسفی” می نامد. با این حال ، همه علمای دین با این تفسیر موافق نیستند.
به عبارت دیگر ، قدیمی ها ممکن است خدایان بسیاری از فرهنگ های مختلف ، همه از یک منبع جهانی را مشاهده کرده باشند.
در این زمینه ، جنبشهای مذهبی خواستار پرستش انحصاری یک خدا بودند. در قرن 14 قبل از میلاد فرعون مصر آخناتن فرقه ای را بنیان نهاد که فقط به خدای خورشید ، کوه آتوس اختصاص داشت. او معابد را بست و تصاویر خدایان دیگر را نابود کرد. و بعضی از محققان معتقدند که هزار سال بعد ، بنی اسرائیلی ها فقط یک خدا را پرستش می کنند: یهوه ، می گوید متیو چالمرز ، نظریه پرداز مذهبی در دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی. چالمرز گفت: این تحولی بود که قرنها به طول انجامید و قرنها طول می کشید تا این باور که فقط یک خدا وجود دارد ، یهودیت را تسخیر کند.
توجه به این نکته مهم است که این افراد خود را یکتاپرست یا مشرک نمی دانستند. چالمرز به لایو ساینس گفت: “من فکر نمی کنم چیزی که قدیمی ها واقعاً به آن علاقه داشتند.” این حرکات انکار نکرد وجود داشتن از خدایان دیگر آنها فقط می خواستند مردم دیگر از آنها پرستش نکنند.
به همین ترتیب ، مسیحیان اولیه صریحاً خدایان دیگر را غیر موجود اعلام نکردند. چالمرز گفت ، آنها شروع به نامیدن آنها به شیاطین کردند. چالمرز گفت كه اعلاميه هايي مبني بر اينكه فقط يك خدا وجود دارد در قسمت هايي از كتاب مقدس عبري كه در حدود قرن پنجم قبل از ميلاد نوشته شده است – اما بخش هايي كه در اوايل تاريخ يهود نوشته شدند چنين ادعاهايي را مطرح نكردند. فقط در سده های سوم و چهارم میلادی بود که سرانجام مفهوم خدا در مراسم مقدس مسیحیان ظاهر شد. وی افزود ، با این وجود دانشمندان با برنامه دقیق موافق نیستند. اسلام داستان کمی متفاوت بود. چاد هاینز ، مورخ دین در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت ، قرآن که دهه ها پس از ظهور اسلام در قرن هفتم نوشته شده ، صریحاً بیان می کند که از ابتدا فقط یک خدا وجود دارد. با این حال ، این بدان معنا نیست که توحید با اسلام ظهور کرده است – این تحولی است که بر پایه سنت های دینی اولیه استوار است و با گذشت زمان ادامه می یابد.
متصل: ماه رمضان چیست؟
بنابراین چه اهمیتی در آن دوره از تاریخ داشت که ادیان ادعا می کردند تنها یک خدا وجود دارد؟ روشن کردن پیوند علalی غیرممکن است. اما تغییرات قابل توجهی ایجاد شده است. چالمرز گفت ، افراد بیشتری ایده های خود را می نوشتند ، به ویژه نخبگان. در اختیار داشتن متن دینی به نشانه ای از منزلت اجتماعی تبدیل شده است. و کشورها شروع به پرتاب خود در پشت برخی جنبش های مذهبی کردند. دوردین گفت ، به عنوان مثال ، در روزهای بعدی رم ، ایده خدا را امپراتور کنستانتین به عنوان راهی برای اتحاد دوباره امپراتوری در حال فروپاشی دوست داشت.
چالمرز گفت ، اما تنها در سال 1660 اصطلاح توحید و دهه ها بعد از آن اصطلاح شرك به كار رفت. بعداً این تمایز به عنوان روشی برای تبیین دلیل “متمدن بودن” برخی جوامع و “ابتدایی” جوامع مطرح شد.
چالمرز گفت: “من فکر نمی کنم انتقال به توحید وجود داشته باشد.” از این گذشته ، همه حتی موافق نیستند که مسیحیت ، بزرگترین دین توحیدی آشکار ، کاملاً توحیدی است ، برخی نویسندگان یهودی و مسلمان از تثلیث مقدس به جای سه یک خدا تعبیر می کنند. در عوض ، تمایز بین شرک و توحید همان چیزی است که ما در گذشته به کار گرفتیم تا سعی کنیم تاریخ خود را معنا کنیم.
هاینز گفت: “این یک تحمیل مدرن است.” به ما این امکان را می دهد که توحید را به عنوان حرکتی به سوی پیشرفت ترسیم کنیم.
نوشته اصلی در علم زنده.
[ad_2]
منبع: khabar-mojo.ir