هر کس یوسف را برای خویش می خواهد؛یعقوب او را فرزند خویش می داند؛ «یا بُنَیَّ» کاروان او را سرمایه خود می داند؛ «شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ» عزیز مصر او را فرزند خوانده می داند؛ «نَتَّخِذَهُ وَلَداً» زلیخا او را معشوق خویش می داند؛ «شَغَفَها حُبًّا» زندانیان او را تعبیر و تفسیر کننده خواب خود می دانند؛ «نَبِّئْنا بِتَأْوِیلِهِ» ولی آفریدگار او را برگزیده و نبی خویش می داند؛ «یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ» و آنچه به جهت یوسف ماند،همین مقام رسالت بود. 3-قرآن،مخاطب و خواننده را در آغاز،نسبت به استحکام آیه ها خود واقف ساخته،سپس به ابلاغ مطالب دیگر می پردازد. قرآن در ماجرا یوسف در مقابل السلام بیشتر به شخصیّت خویش او در گذر از کوران حوادث می پردازد،در حالی که در ماجرا پیامبران دیگر،بیشتر به آخر و عاقبت مخالفان و لجاجت و نابودی آن‌ها اشاره نموده است. 2-قرآن،دارای مقامی بس گران قدر است. 6-عبادت خالصانه رمز موفقیّت در دوری از گناه است. همسر عزیز، یوسف را در خارج نگه نداشت بلکه در یک اطاق درونی که احتمالا محل غذا و میوه بود درگیر ساخت تا ورود او به مجلس، از در محل ورود نباشد، بلکه کاملا غیرمنتظره و شوک آفرین باشد! تجربه اشخاصی که دست اندرکار تولید سریالهای تاریخی در کشور‌ایران هستند باعث شده که حاصل کارشان درخور دقت و شاخص باشد و رده خود را پیدا کند. و اما این حرف که آنگاه آورد، به‌این منظور بود که توحیدی را که «مَعاذَ الله» افاده کرد توضیح دهد و روشنش سازد، او خواست بگوید: این‌که میبینیم تو در پذیرایی من نهایت رتبه کارایی را داری، مهم این‌که به ظواهر سفارش عزیز بود که گفت: «أکْرِمی مَثْواهُ»، ولیکن من آن را فعالیت خدای خود و یک عدد از احسانهای او میدانم. 4- معنای آن بستگی به شخصیت افراد دارد، چنانکه در آیة(وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا)(یوسف/24)، در صورتی که «همّ» را به معنای اراده و تصمیم بگیریم، همّ زلیخا به گناه و عمل زشت بود و همّ یوسف به دفع زلیخا از خود. او همسر عزیز را در اینکه از وی به بهترین وجهی پذیرایی کرده مستقل نمیداند؛ پس عزیز و همسرش به تیتر رب که متولی امور وی شده باشند نیستند، بلکه خدای سبحان میباشد که این دو را وادار ساخته تا او را گرامی بدارند. ما مهم این قرآن که به تو وحی کردیم بهترین روایت را بر تو بازگو می کنیم، در حالی که تو پیش از آن،از بی خبران یوسف اسدی بودی. امّا حیاتی توجّه به این که از میان 29 سوره ای که اهمیت حروف مقطّعه آغاز شده،در بیست و چهار آیتم پس از آن،سخن از قرآن و اعجاز بودن آن است،شاید بهترین وجه،همان لحاظ اوّل باشد.

ایندکسر